Jens Ramsing, pianist
og organist |
Forside Fornyelse af gudstjenestemusikken – Hvordan? Hvorfor? Hvorfor ikke? |
|
|
|
Lea Schiøler
Christensen (redaktør på kristendom.dk): Jens Ramsing: Hvad det
udtryksmæssige angår, er Weyses melodier til Ingemanns morgensange de bedste
eksempler på den perfekte balance mellem tekst og melodi, eller Oluf Rings
melodi til Jakob Knudsens: Se, nu stiger solen. Weyse har lyttet sig
helt ind til Ingemanns lyse og enkle tone, ”de komponerede nærmest sig selv”,
som han sagde. Rings melodi understøtter det storladne, næsten dramatiske i
Knudsens tekst. Når Ring, der jo om nogen har leveret gode melodier til den
danske sangskat, blev spurgt om, hvad der karakteriserede den gode melodi,
citerede han i øvrigt J.A.P. Schultz, der sagde: ”Den gode melodi har noget
velkendt over sig”. Selv om Laub med fokus på Luther-tidens salmemelodier, selve det renfærdige fundament for vores salmetradition, fik ryddet gevaldigt op i et svulstigt og følagtigt melodirepertoire, holder hans ideal om det objektive ikke, og han lever heller ikke altid selv op til det. Og der blev også ryddet lidt for godt op. Til syvende og sidst er det en meget personlig sag, hvilke melodier man holder af. Ud fra strengt faglige kriterier – som ovf. kort skitseret – kan man redegøre for den gode overensstemmelse mellem tekst og melodi. Men talrige af vore mest sungne salmer vil kunne falde for testen. Syntesen af tekst og melodi skaber et tredje udtryk, der neutraliserer den faglige test. Det indsungne får sin egen værdi – vækker følelser. Og følelser og forstand går som bekendt ikke altid hånd i hånd. Den gode og
iørefaldende melodi lever også sit eget, selvstændige liv og har sine
kvaliteter, der kan bedømmes ud fra det rent musikfaglige: form, rytme,
harmonisering osv. Og musik er jo forførende, kan løfte en tekst. Eller som
det siges: en salme uden melodi er som en fugl uden vinger. Spørg i øvrigt
præsten om han er sig bevidst, i hvilken grad melodierne påvirker hans salmevalg. Men mange af de såkaldt rytmiske salmemelodier lider af grundlæggende fællessangsproblemer, hvoraf det tempomæssige er det alvorligste. Af hensyn til teksten må langt de fleste rytmiske melodier afsynges i et langsommere tempo, end det, der er musikkens naturlige. Det nødvendige, altså noget langsommere, tempo dræner musikken for den kropslighed, der er stilens særkende. Synkoperingerne, der giver mening i den individuelle, solistiske udførelse, men som de færreste kan blive enige om under fællessangen, må ofte opgives. Det udvander yderligere stilen. Hvad der bliver til overs fremstår derfor ofte pauvert og trivielt. De rytmiske salmemelodier har heller ikke overbevist som formidlere af ”det store udtryk”, lovsangen, hymnen. Det uhøjtidelige, jævne og hverdagsagtige udtryk står i vejen. Afvisningen af den rytmiske musiks egnethed som kirkemusik med henvisning til dens oprindelige kultur, holder derimod ikke, hvis man ser på historien. Og den rytmiske musik
bidrager med vellykkede tiltag på andre måder. Der skrives mange rytmisk
inspirerede ting for børne- og ungdomskor. Netop dette område gør sit til at
udfylde det kæmpe tomrum, der er opstået – dels som følge af 68-generationen,
der ikke gik i kirke (med deres børn), dels som følge af den useriøse sang-
og musikundervisning i Folkeskolen. Der skrives nye salmemelodier, som på anden måde har tidstypiske træk, og som fungerer godt. En af dem, som folk i særlig grad har taget til sig, er Erik Sommers Du, som har tændt millioner af stjerner. Selv vil jeg fremhæve Peter Møllers melodi til Fyldt af glæde over livets under, som jeg egentlig synes er smukkere og mere velegnet end Egil Hovlands melodi, som jo bruges mest. Hovlands er god, men ikke på højde med, hvad han har bibragt os af andre melodier, fx Du fylder mig med glæde, som er mesterlig. Sådan er der så meget. Man kan som sagt anlægge strengt faglige og knastørre kriterier i sin bedømmelse af såvel gamle som nye melodier. Sideløbende kan man konstatere, hvilke melodier, der bliver indsungne. Og så længe lødigheden er intakt, skal vi fryde os over vores store og brogede samling af salmemelodier, hvor hver tid har ydet sit bidrag. Loyalt gengivet på
kristendom.dk, kan læses her |
|